Het nieuws van de afgelopen week;
- Het Rijksmuseum deelt 10.000 schetsboeken uit en 8.000 potloden, want door te tekenen kijk je beter. Rest alleen de vraag wat die 2.000 mensen met alleen een schetsboek zonder potlood moeten?
- Het Mondriaan Fonds keert 2,5 miljoen uit aan 17 musea om de komende 2 jaar kunst aan te kunnen kopen van na 1945. Een goede zaak, maar 2,5 miljoen delen door 2 jaar en 17 musea is helemaal niet zo veel voor kunstkoop begrippen.
- Mentortraject volgen bij Anton Henning of Michel Francois? Dat kan nu. Goed initiatief vanuit Mondriaan Fonds!
- Ai Weiwei is weer eens in het nieuws, hij wilde iets doen met Lego. Lego wil zich echter niet laten inzetten voor politieke doeleinden en weigerde Ai Weiwei zijn order, best begrijpelijk. Maar Weiwei vind het discriminate. Ondertussen doneerden fans heel veel stukjes lego voor zijn project. De media-aandacht kwam hem dus goed uit, nu krijgt hij al die steentjes gratis en kan zo het werk met nog meer winst verkopen.
- Hoe een bijna vergeten kunstenaar weer herontdekt werd, Sam Gilliam
- Grote Jeroen Bosch tentoonstelling met record aantal Bosch werken bij elkaar… Ik kan niet wachten!
- Stedelijk ontvangt donatie vanuit Karel Appel Foundation met een van de laatste werken van de schilder. Een opmerkelijk werk dat eerder nog niet te zien is geweest.
- 5 on-line verkoop tips voor kunstenaars.
- Kunstquiz met 25 vragen om je kunstkennis te testen.
- Dit heb ik nou ook altijd!
- …
- Waar je pigmenten in je verf vandaan komen…
Je bent niet zo’n fan van van Ai Weiwei dat blijkt uit je schrijven je wel vaker en je commentaar rond het ‘legonieuws’ spreken boekdelen 😉
Goede kunstenaar of niet, het is wel een boeiende man. Hij weet natuurlijk ook wel dat Lego gaat weigeren het core product van het bedrijf te leveren voor zijn -politiek getinte- kunstproject. Er wordt tenslotte in Sjanghai (dacht ik) een nieuw Legopretpark gebouwd en dan is zo’n levering aan een van China’s staatsvijanden niet heel handig. Ik denk ook wel dat hij heeft ingecalculeerd dat er een spontane (crowdfunding) actie zou ontstaan om hem toch lego-blokjes te geven en zo zijn project door te laten gaan. Een geef maar toe, dat beoogde kunstwerk wordt alleen maar mooier met die gegeven blokjes van al die mensen in de wereld.
Zelf vind ik het een briljante actie van Ai Weiwei. Plus een flinke dosis kosteloze reclame. Hij krijgt het toch weer voor elkaar…
@Paul, Het is een handige marketeer, en hij weet inderdaad goed in te spelen op het publiek. (Ook niet gek, toen hij in New York zat was hij professioneel poker speler, dan moet je ook goed kunnen manipuleren). Wat dat betreft mooie acties.
Maar wie zijn engagement wegdenkt, aan kunst is het dertien in dozijn.
Daar heb je wel een punt. Ik heb een paar jaar geleden een expositie van hem bezocht in museum de Pont. Ik vond een aantal werken de moeite waard maar in zijn geheel vond ik het niet heel inspirerend…