Wilde ideeën en leesvoer (195)

Het nieuws van de afgelopen week. – Waarom Qatar zo in kunst geïnteresseerd is. Misschien dan maar eens die kant op emigreren, er is geld voor kunst en het is […]

Het nieuws van de afgelopen week.

Waarom Qatar zo in kunst geïnteresseerd is. Misschien dan maar eens die kant op emigreren, er is geld voor kunst en het is er in elk geval altijd mooi weer.

Een ‘interview’ met de mensen van SellYouLater.com.

– Verzamelaars klagen de Keith Haring  stichting aan omdat volgens die stichting hun collectie Haring’s nep zouden zijn (wat financieel dus niet zo handig is). Ach, anders is er vast wel een wetenschapper die tegen betaling wil vertellen dat het een meesterwerk is.

Anna Tilroe sprak over de macht van het geld in de kunstwereld. Edwin Stolk geeft een doordachte reactie want is het museum nog wel het eindpunt van onze cultuur? Beide zeer de moeite waard om te lezen.

Volgens Jet Bussemaker zijn de gevolgen van de bezuinigingen niet grondig genoeg onderzocht en zijn de resultaten nog te prematuur om echt iets zinnigs te kunnen zeggen. Bussemaker wacht blijkbaar liever af tot het te laat is om dan te kunnen zeggen dat het jammer was.

Een analyse van hoe het allemaal zo gelopen is qua bezuinigingen en hoe de cultuursector er mee verder kan door Jack Segbars, ik moet eerlijk bekennen het nog niet helemaal gelezen te hebben.

Een inventarisatie van Nederlandse kunstenaars in Rome door de eeuwen heen.

Schoonmaakster gooit verkruimelde koekjes weg, blijkt het een kunstwerk van 10.000 euro te zijn. Eerlijk gezegd kunnen we haar dat ook niet kwalijk gaan nemen toch?

De man die een vaas van Ai Weiwei kapot heeft gegooid heeft nu spijt. Opmerkelijk, als Ai Weiwei ze als protest tegen het oude kapot gooit mag het omdat hij ze eerst gekocht heeft (in het kapitalistische frame) en iemand die zich nota bene tegen dat frame wil verzetten en het ook kapot gooit is ineens een vandalist.

De toekomst voor de kunstkritiek en cultuurmedia ligt misschien dan toch bij een overkoepelende organisatie onder de noemer Cultuurpers. Er is zelfs een verdienmodel zonder dat het niet meer gratis toegankelijk is.