Stigter van Doesburg; It’s not your paintings I like, it’s your painting

Gilbert Jonas is een fictieve schilder in een kort verhaal van Albert Camus (1913-1960). Jonas is aanvankelijk enorm succesvol. Hij wordt belaagd door anderen die willen profiteren van zijn succes. […]

Gilbert Jonas is een fictieve schilder in een kort verhaal van Albert Camus (1913-1960). Jonas is aanvankelijk enorm succesvol. Hij wordt belaagd door anderen die willen profiteren van zijn succes. Uiteindelijk verwijdert hij zich verder en verder van de wereld, trekt zich terug totdat mensen zich zorgen maken over hem, uiteindelijk komt uit zijn schulp met een laatste meesterwerk van zijn hand waarop te lezen is ‘solidair’ of ‘solitair’. (Althans, dat is wat ik me van het verhaal kan herinneren, en ik kan het boek niet terug vinden onder de C in mijn boekenkast.)

Ergens in dit verhaal zegt een criticus; “It is not your paintings I like, it is your painting”. De titel van deze tentoonstelling komt daar vandaan. Het is grappig, in de hele tekst wordt nergens heel precies omschreven hoe de schilderijen van Gilbert Jonas er uit zien, maar je krijgt de indruk dat het een vaardig schilder is. Deze quote benadrukt dat.

Ergens is die uitspraak herkenbaar, er zijn genoeg schilders wiens schilderijen an sich niet zo interessant is, maar qua schilderen juist weer wel. Het is een interessante insteek om te kijken naar een schilderij, niet kijken naar het schilderij, maar enkel naar het schilderen. Er spelen dan andere dingen een rol, de voorstelling, het formaat en vast nog meer valt volledig weg.

Bij deze groepstentoonstelling een zestal schilders die gerepresenteerd worden door de galerie. Van de meeste heb je het werk al wel eens gezien, maar dankzij deze insteek kun je de werken toch op een heel nieuwe manier benaderen. Een spannende tentoonstelling is het niet, maar spannend geschilderd wordt er zeker.

Helen Verhoeven - The Maybes 4 - 130x100cm Acrylverf op canvas & The Maybes 7 - 30x160x30cm Mixed media

Helen Verhoeven – The Maybes 4 – 130x100cm Acrylverf op canvas & The Maybes 7 – 30x160x30cm Mixed media

Roman Wolgin - Weightlessness - 48x37cm & 3 maal 20x15m Olieverf op papier en olieverf op papier

Roman Wolgin – Weightlessness – 48x37cm & 3 maal 20x15m Olieverf op papier en olieverf op papier

Tjebbe Beekman - Peggy Franck Studio - 73x64cm Acrylverf, zand en enamel op canvas op paneel

Tjebbe Beekman – Peggy Franck Studio – 73x64cm Acrylverf, zand en enamel op canvas op paneel

Tjebbe Beekman - Peggy Franck Studio - 73x64cm Acrylverf, zand en enamel op canvas op paneel (detail)

Tjebbe Beekman – Peggy Franck Studio – 73x64cm Acrylverf, zand en enamel op canvas op paneel (detail)

Tsjebbe Beekman - LT - 59x50cm Acrylverf, zand, enamel op canvas op paneel

Tsjebbe Beekman – LT – 59x50cm Acrylverf, zand, enamel op canvas op paneel

Aukje Koks - Untitled & Money & Let's Keep It Between Us 1 & The Guide

Aukje Koks – Untitled & Money & Let’s Keep It Between Us 1 & The Guide

Aukje Koks - Untitled - 45x40cm Olieverf en waterverf op linnen

Aukje Koks – Untitled – 45x40cm Olieverf en waterverf op linnen

Aukje Koks - The Guide - 50x40cm Olieverf en waterverf op linnen en olieverf op linnen

Aukje Koks – The Guide – 50x40cm Olieverf en waterverf op linnen en olieverf op linnen

Aukje Koks - The Guide - 50x40cm Olieverf en waterverf op linnen en olieverf op linnen (detail)

Aukje Koks – The Guide – 50x40cm Olieverf en waterverf op linnen en olieverf op linnen (detail)

Peggy Franck - On Naked Ground II (s) - 234x167cm C-print

Peggy Franck – On Naked Ground II (s) – 234x167cm C-print

Peggy Franck - From hand to mouth - Acrylverf op muur

Peggy Franck – From hand to mouth – Acrylverf op muur

De schildershandelingen zijn nog tot en met de 23e te zien bij galerie Stigter van Doesburg te Amsterdam.