Omdat Eveline kwam met foto’s uit Londen en daar dus Sigrid Holmwood (1979) tussen stond, een aparte post over het werk van Sigrid Holmwood. Waarom? Niet alleen heeft ze het goed gedaan door bij Saatchi te belanden, maar is ze één van die weinige schilders (schilderessen mag ook) die zelf verf maakt. Deze ambachtelijkheid wordt gezien als niet meer van deze tijd en juist Holmwood doet dat wel. En naar mijn idee, erg goed. Ze gaat terug naar het schilderen vanwege het schilderen. Haar werken zijn dan ook niet conceptueel heel erg geladen of scherp engagement. Het gaat over het schilderen an sich. Het hoort dus ook helemaal hier op dit blog thuis.
Ondanks haar “gebrek” aan concept en engagement ziet haar werk er toch heel modern uit door haar pigmentkeuze. Ze schrikt niet terug voor het gebruik van exotische pigmenten zoals flouriserende pigmenten of juist inmiddels onverkrijgbare pigmenten zoals lood wit. Ze gebruikt al deze pigmenten met de meest uiteenlopende binders, de gebruikelijkere olie en ei, maar ook boomhars en melk. En dat dan weer allemaal door elkaar. Let dus bij de onderschriften even op de pigmenten die ze allemaal keurig bijhoud.
[De pigmenten staan in het engels ivm problemen met vertalen naar Nederlandse pigment namen.]
Al met al een schilders schilder.

The Last Peasant-Painters Peeling Potatoes (Old Woman Mill) Fluorescent orange egg tempera; lead white, Prussian blue, Chrome yellow light, lead antimonate, Bohemian green earth, Spanish glazing ochre; iron oxide in soured milk; birch leaf lake in pine resin on board

Church Boats - 137x122cm Fluorescent egg tempera; lead white, iron oxide, raw sienna, Spanish glazing ochre, red lead, French ultramarine in oils; birch leaf lake in pine resin on board

The Birches -122x91cm Cobalt turquoise, zinc white, fluorescent lemon yellow egg tempera; Spanish glazing ochre, lead white, Viridian in oils on board

Mother and Child - 91x74cm Fluorescent brick red egg tempera; Cobalt turquoise, lead antimonate, red lead, lead white, Prussian blue in oils; iron oxide in soured milk on board

Sámi Couple - 61x75cm Fluorescent yellow orange, fluorescent flame red egg tempera, Chrome yellow, lead white, Cochineal, madder, French ultramarine, Prussian blue, lead antimonate, Viridian in oils on board

Frying Fish - 110x122cm Fluorescent egg tempera, bohemian green earth egg tempera; verdigris, cochineal, lead white, lead antimonate, raw umber,bohemian green earth, Spanish red ochre in oils on board

Making Lye - 130x110cm Fluorescent egg tempera, lead antimonate, raw sienna, raw umber, bohemian green earth, lead white in oils on board

Old Woman Hugging A Goat - 122x153cm Fluorescent lemon yellow, fluorescent flame red, lead white, cochineal, ultramarine, green earth, Spanish red ochre in egg tempera and oils on board
Meer lezen? Zie Hier en Hier (stuk scrollen)
Laat een reactie achter;