Ron Mandos; Levi van Veluw – The Collapse of Cohesion

Efteling-waardig klinkt meestal niet als een compliment. Wie de installaties van Levi van Veluw (1985) gezien heeft begrijpt waarom dit nu wel een compliment is; ze zijn perfect in haar illusie. […]

Efteling-waardig klinkt meestal niet als een compliment. Wie de installaties van Levi van Veluw (1985) gezien heeft begrijpt waarom dit nu wel een compliment is; ze zijn perfect in haar illusie.

Van Veluw maakte naam en faam met zelfportretten waarop zijn hoofd was bedenkt met diverse materialen of tekeningen. Langzaam aan sloop er een voorkeur voor geometrische vormen in en werden er films gemaakt. Vanuit die films ontwikkelde zich tekeningen. Het zijn perfect afgewerkte houtskooltekeningen met waarin een kamer is in een leegte, daarin vallen elementaire vormen, komen explosies voor met kubussen en omvallende kasten waar balletjes in lagen. De link met alchemie is in haar vormentaal direct duidelijk, toch lijkt dat niet intentioneel. Inhoudelijk gaat het vooral over waar orde en chaos in elkaar over lopen.

Want hoe chaotisch de beelden ook lijken, de perfectie is overduidelijk. Het beste voorbeeld daarin is de vergelijking van de installatie met de titel Grid, en de tekening met dezelfde titel. Het kan niemand ontgaan dat ze perfect op elkaar lijken. Het enige verschil is dat het ene beeld een ruimtelijke installatie is, het andere een tekening. In geen enkel werk is een formeel foutje te ontdekken.

In die perfectie zit ook direct het probleem op de loer, en in die zin is Efteling-waardig wel een probleem. Het is zo perfect in haar effect dat het effect van de sensatie de overhand dreigt te nemen. Ook verdwijnt de inhoudelijkheid ver naar de achtergrond die op zichzelf toch niet erg sterk is. De spanning tussen orde en chaos kan natuurlijk vruchtbaar zijn als beginpunt maar wordt hier als concept niet uitgediept. De strikt persoonlijke noties van Van Veluw zijn geen probleem, maar ook die worden meer gebruikt als aanleiding om tot een perfect beeld te maken dan daadwerkelijk het formele effect te overstijgen.

Dat verklaard misschien ook wel de rede van Van Veluw zijn overstap in medium, inhoudelijk is de uitdaging voor hem niet zo groot, juist in het formele meesterschap onderscheidt hij zichzelf. Een Efteling-waardige tentoonstelling dus.

 

(de nuances in de foto’s zijn helaas niet overal even goed te fotograferen, excuses hiervoor)

Levi van Veluw Overzicht

Levi van Veluw Overzicht

Levi van Veluw - Grid - Hout, pigment en ledlichten

Levi van Veluw – Grid – Hout, pigment en ledlichten

Levi van Veluw - Grid - 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw – Grid – 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw - Collapsing Cabinet - Hout, pigment en ledlichten

Levi van Veluw – Collapsing Cabinet – Hout, pigment en ledlichten

Levi van Veluw - Collapsing Cabinet - Hout, pigment en ledlichten (detail)

Levi van Veluw – Collapsing Cabinet – Hout, pigment en ledlichten (detail)

Levi van Veluw - Collapsing Cabinet - 51x73cm Houtskool op papier

Levi van Veluw – Collapsing Cabinet – 51x73cm Houtskool op papier

Levi van Veluw - Tectonic Plates - 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw – Tectonic Plates – 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw - Archive - 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw – Archive – 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw - Spheres - 240x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw – Spheres – 240x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw - Water - 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw – Water – 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw - Room I - 51x73cm Houtskool op papier

Levi van Veluw – Room I – 51x73cm Houtskool op papier

Levi van Veluw - Plants - 205x120cm Houtskool op papier

Levi van Veluw – Plants – 205x120cm Houtskool op papier

Tentoonstelling van Levi van Veluw is nog tot en met 5 oktober bij Ron Mandos te Amsterdam. (Ron Mandos heeft zijn website overigens verbeterd, hele vooruitgang).