Morgen bezoek ik weer wat dingen in het echt, ondertussen kom ik nog wel eens wat tegen op het web.
Mike Bidlo (1953) kopieert moderne topstukken vanaf reproducties. Niets is origineel maar wie ziet het verschil? Een kunstenaar waarvan je je kunt afvragen of het krankzinnig is, conceptueel relevant, zonde van de tijd of respectloos naar de originelen.
Het fascineert mij enorm dat er een kunstenaar is die niets anders doet dan moderne kunstenaars kopiëren, althans, zo goed als dat kan. Natuurlijk slaagt hij er niet 1 op 1 in, maar hij komt wel beangstigend dichtbij zo op een beeldscherm.
Not funny.. Chinezen kunnen dit ook beter..
Ook wel toepasselijk dat je het niet in het echt hebt gezien.
Peter, is ook nergens voor nodig in dit geval, conceptueel is het een interessante houding. Over het werk an sich laat ik me niet uit, de daad is boeiend. En de vergelijking met Chinezen van Erik. Je hebt gelijk, Chinezen doen dit beter, alleen dan gaat het er om om het echte ding na te maken. Bidlo doet eigenlijk hetzelfde als wat Richter doet met foto's, zo dicht mogelijk benaderen van een beeld, en de betekenis van dat beeld achterhalen door het zo nauwkeurig mogelijk na te maken. Het heeft natuurlijk dan ook te maken met wat krijg je als je het werk neemt, (het origineel), zonder het aura daarvan? Dan zul je het dus moeten namaken. Een Chinees is daar geloof ik niet mee bezig ;).