Met de aanvang van de twintigste eeuw was er hoop. De industriële revolutie had welvaart gebracht in de Westerse wereld. Hoewel die ook zo zijn kanttekeningen had was kinderarbeid afgeschaft en leerplicht ingesteld, het ging langzaam maar zeker de goede kant op. Voor de modernistische kunstenaars ging het niet snel genoeg. Revoluties waren noodzakelijk, maar het aardse paradijs zou er komen.
Achteraf kun je stellen dat iets anders is gegaan in de twintigste eeuw. Revoluties brengen namelijk niet alleen positieve veranderingen, ze brengen ook een hoop ellende mee. Ja, er zijn veel dingen aanzienlijk beter dan honderd jaar geleden. Maar de utopische beelden die kunstenaars toen hadden blijken naïef te zijn geweest.
Mondriaan is natuurlijk de ultieme modernistische kunstenaar, als geen ander droomde hij over balans in de natuur en de mensheid. Deze tentoonstelling neemt de 150-jarige geboorte van Piet Mondriaan (1872-1944) als aanleiding om de huidige staat van dat gedroomde paradijs te analyseren.
Er blijkt nog meer dan genoeg te zijn om te verbeteren. Er is zo veel wat verkeerd is gegaan door de tijd heen. De ecologische impact van de industriële revolutie begint invoelbaar te worden voor iedereen. De idealistische krachtenstrijd van het communisme en het kapitalisme ettert aan de Oost-Europeese grenzen. De implicaties van de kolonialistische expansiedrang zijn voor velen een blinde vlek en populistische politici houden de erfenis van het fascisme springlevend. De naïviteit van de vroege modernisten is bij hedendaagse kunstenaar ingeruild voor een kritische houding naar de wereld nu. Geen utopisch vergezicht, eerder een klap in je gezicht. Er is nu een paradijs, maar er moet nog heel veel werk verricht worden voordat het dat voor alles en iedereen is.
Piet Mondriaan – Bos met Berghut – Krijt op papier, 1888Tanja Smeets – Onder het plaveisel wervelen de wortels – Frituurzeven, raddia, metaal, gevlochten koord, touw, 3D prints, vilt en bladvangers, 2022Tanja Smeets – Onder het plaveisel wervelen de wortels – Frituurzeven, raddia, metaal, gevlochten koord, touw, 3D prints, vilt en bladvangers, 2022 (detail)Anne Duk Hee Jordan – Auf Erden sind wir nur kura fabelhaft – 13,20 minten, drie-kanaals video, nylon en PVC inflatable, zwart zand, geel tapijt en led-strips, 2022Maison the Faux – Fleshpot un Triptique – Mixed Media installatie, 2022Maison the Faux – Fleshpot un Triptique – Mixed Media installatie, 2022 (detail)Marcel Pinas – Mi Libi Waiti Moo Gowtu (Mijn leven is meer waard dan goud) – Hout, lateriet zand, aluminium en video 8,23 minuten, 2022Marcel Pinas – Mi Libi Waiti Moo Gowtu (Mijn leven is meer waard dan goud) – Hout, lateriet zand, aluminium en video 8,23 minuten, 2022Alexandra Kehayoglou – Parana de las Palmes – Getuft tapijt, 2022Alexandra Kehayoglou – Parana de las Palmes – Getuft tapijt, 2022 (detail)Philip Vermeulen – More Mree – Ocular Drift – Textiel, lineaire actuatoren, led-lampen, aansturing, verf en hout, 2022Paul Morrison – The Abrasive Landscape – Muurschildering, 2022LOLA Landscape Architects – Eruptie – Installatie, 2022Erwin Olaf – Im Wald, Am Wasserfall – 160x240cm Pigmentprint op barietpapier, 2020Maria Klabin – Monkey – 260x400cm, Olieverf op doek, 2020Marina Reheingantz – Noturno em Si Maior – 230x330cm, Olieverf op doek, 2020Marina Reheingantz – Noturno em Si Maior – 230x330cm, Olieverf op doek, 2020 (detail)Matthew Wong – Dark Reverie – 76x101cm, Olieverf op doek, 2018Olphaert den Otter – De Buitenplaats – 156x306cm Ei-tempera op doek op paneel, 2007Sanam Khatibi – Lemon Drizzle – 210x250cm, Olieverf op doek, 2021Sanam Khatibi – Lemon Drizzle – 210x250cm, Olieverf op doek, 2021 (detail)Sebastiaan Bremer – Perdido & NossoDama – 111x74cm, Acrylverf en inkt op digitale pigmentprints, 2020Simphiwe Ndzube – Malandela and the Gravedigger – 245x240x25cm, Acrylverf, spuitbus, collage en gevonden objecten op doekSimphiwe Ndzube – Malandela and the Gravedigger – 245x240x25cm, Acrylverf, spuitbus, collage en gevonden objecten op doek (detail)Hadassah Emmerich – Cold Fusion (Jungle) & (Compass) – 39x47cm, Olieverf op papier, 2022Hadassah Emmerich – Dazzled Perpetuation – acrylverf en drinkinkt op muur, 2022Melanie Smith – Xilitla – 24,40minuten, Verticale video, 2010Kerk overzichtGijs Frieling – Het is alles een grote eenheid, Bert – Muurschildering, 2022Gijs Frieling – Het is alles een grote eenheid, Bert – Muurschildering, 2022 (detail)Sander Breure en Witte van Hulzen – Appears to be regular in form and authentic – Installatie van zes sculpturen en audio, 2022
Laat een reactie achter;