Jonathan Meese

Het viel ons al op, een tijdje lang niets gehoord van Jonathan Meese. Een aantal jaren terug was dat toch een beetje het enfant terrible van de kunstwereld. Ineens was […]

Het viel ons al op, een tijdje lang niets gehoord van Jonathan Meese. Een aantal jaren terug was dat toch een beetje het enfant terrible van de kunstwereld. Ineens was daar iemand die met alle agressie en frustraties van de wereld nogal radicale performances en werken maakte. Maar, het bleek dat hij dus een periode van twee jaar in de achtergrond heeft gewerkt, zonder tentoonstellingen.

Nu zijn we dus twee jaar verder en toont hij nieuw werk. Alsof er niets veranderd is, nog altijd springt de intensiteit van de werken af. Meestal ben ik persoonlijk niet zo’n fan van werk dat gaat over gevoel en dat soort vaagheden, maar Jonathan Meese weet zijn werk in een heel kritisch perspectief te plaatsen. Het is dus geen kip-zonder-kop, het gevoel alle kanten op. Nee, hij weet heel goed waar hij mee bezig is. Daardoor overstijgt hij net al die gevoelskunstenaars, wat vaak toch een prive aangelegenheid wordt. Meese gaat juist die spanning aan met de kunst en zoekt daarin een weg.

Prachtig.

Eigenlijk, het was een super persbericht dus die staat hier onder.

Following a two-year absence from the world of gallery exhibitions, Berlin artist Jonathan Meese has chosen Paris as the venue for his reappearance.

Often described as the enfant terrible of the Berlin art scene, Jonathan Meese is now 40 — and as turbulent as ever. He is displaying his work at the two Galerie Templon spaces, with a group of recent paintings exhibited at the Rue Beaubourg venue and, opposite, an installation of sculptures at Impasse Beaubourg.

The new paintings are the fruit of a new phase in his exploration of the medium. The rich and diverse paintings overflow with collages, slogans and graffiti, producing an effect somewhere between humour and violence. The artist orchestrates a collision between impastos and varnish, furious brush strokes and delicate lines. And thus captures “History, both small and great” (Jean-Charles Vergne).

The sculpture installation offers an amused evocation of ten years of sculptural practice, featuring mini-installations, figurines and primitive and futuristic bronze busts. This retrospective approach echoes the major exhibition at the Museum of Contemporary Art in North Miami that will be opening on 1 December 2010: Jonathan Meese: Sculpture, curated by Bonnie Clearwater. By bringing the sculptures together, they can not only “talk among themselves” — as the artist dreams of them doing — but also share their judgment of the paintings: “The sculptures have to be satisfied,” warns Jonathan Meese.

En hieronder de afbeeldingen van wat er te zoal zien is… Op Facebook de afbeeldingen vanuit de galerie (aanzienlijk mindere kwaliteit).

Grote zaal

Grote zaal

Lobby-zaal

Lobby-zaal

Sculpturen bij elkaar

Sculpturen bij elkaar

Spieglein, spieglein an der Wand, wannn ist Diktatur der Kunst ERZLAND?

Spieglein, spieglein an der Wand, wannn ist Diktatur der Kunst ERZLAND?

General HYBRIS (Bunter Lolly voll Abenteuer)

General HYBRIS (Bunter Lolly voll Abenteuer)

KRALL die MACHT jeden DR DR DR Freitag - 260x186cm Gemengde techniek op doek

KRALL die MACHT jeden DR DR DR Freitag - 260x186cm Gemengde techniek op doek

Titel en afmetingen onbekend

Titel en afmetingen onbekend

Onbekende titel

Onbekende titel

Onbekende titel

Onbekende titel

Zie onze facebookpagina voor meer afbeeldingen.