Galerie Maurits van de Laar; Robbine Clignett, Nour-Eddine Jarram & Erik Pape – Drawings, works on paper, watercolours

Soms tref je van die tentoonstellingen die op het eerste gezicht misschien niet zo heel spannend zijn. Het is werk van kunstenaar die ik onlangs al eens gezien heb, werk […]

Soms tref je van die tentoonstellingen die op het eerste gezicht misschien niet zo heel spannend zijn. Het is werk van kunstenaar die ik onlangs al eens gezien heb, werk wat er uitziet alsof ik het al eerder gezien heb of gewoon simpelweg dertien in dozijn. Maar soms moet je dan gewoon een extra keer kijken.

Bij Maurits van de Laar is op dit moment het werk van Robbine Clignett (1948), Nour-Eddine Jarram (1956) en Erik Pape (1942). En hier moest ik soms toch echt nog een keer kijken.

Maurits van de Laar Overzicht

Maurits van de Laar Overzicht

De eerste die je tegenkomt als je binnenloopt is Robbine Clignet. Even denk je dat het ‘gewoon’ minimalistisch werk is maar als je goed kijkt zie je dat het hele tactiele gevoelige werkjes zijn. En in details is te zien dat er ook echt lagen in de werken zitten waardoor er ook daadwerkelijk een rijkdom in zit in het minimale.

Robbine Clignett - Gebrande Siena - 37x47cm Aquarel op papier

Robbine Clignett – Gebrande Siena – 37x47cm Aquarel op papier

Robbine Clignett - Indigo & Indigo - 37x47cm Aquarel op papier

Robbine Clignett – Indigo & Indigo – 37x47cm Aquarel op papier

Robbine Clignett - Indigo & Indigo - 37x47cm Aquarel op papier (detail)

Robbine Clignett – Indigo & Indigo – 37x47cm Aquarel op papier (detail)

De echte verrassing is het werk van Nour-Eddine Jarram. Het lijkt eerst even dertien in dozijn. Het cliche pseudo surrealistische met wat op-art achtige trekjes er doorheen. Maar toch, het heeft iets echt anders dan dat dertien in dozijn. De voorstellingen zijn niet surrealistisch en de kleuren zijn op een bepaalde manier anders. Hoe langer je kijkt naar het werk des te meer opvalt dat het ook klopt, het werk is in balans qua compositie en kleur en toch is het spannend. Uiteindelijk blijkt het dan enorm boeiend werk te zijn. (Alleen al hiervoor is het bezoek van de galerie de moeite waard).

Nour-Eddine Jarram - La Dialogue - 100x75cm Pastel op papier

Nour-Eddine Jarram – La Dialogue – 100x75cm Pastel op papier

Nour-Eddine Jarram - La Cauchmar d'Apres Fussli - 50x60cm Pastel op papier

Nour-Eddine Jarram – La Cauchmar d’Apres Fussli – 50x60cm Pastel op papier

Nour-Eddine Jarram - La Cauchmar d'Apres Fussli - 50x60cm Pastel op papier (detail)

Nour-Eddine Jarram – La Cauchmar d’Apres Fussli – 50x60cm Pastel op papier (detail)

Nour-Eddine Jarram - La Victorie de la Lumiere - 100x75cm Pastel op papier

Nour-Eddine Jarram – Les Notes Macabres – 100x75cm Pastel op papier

Het werk van Erik Pape kwam hier reeds eerder hier en hier aan bod, nu toont hij enkele netjes gepresenteerde aquarelwerken van architecturale situaties in aquarel. De schetsen die eerder in boeken getoond werden, komen hier stukken beter uit de verf. Het werk an sich is dus niet zo verrassend maar door de net iets andere manier van presenteren treed de helderheid veel verder naar voren, ontzettend kundig geschilderd. Alles ziet er 100% raak uit. Dat is prettig, want eerder had ik het idee dat die raakheid wel meeviel.

Erik Pape - Place Stalingrad - 80x100cm Aquarel op papier

Erik Pape – Place Stalingrad – 80x100cm Aquarel op papier

Erik Pape - Place Stalingrad - 80x100cm Aquarel op papier

Erik Pape – Place Stalingrad – 80x100cm Aquarel op papier

Zo bij elkaar is het een prettige verzameling werken die een extra keer kijken verdient. Is nog tot en met 10 maart te zien bij Maurits van de Laar te Den Haag.