Galerie De Expeditie / Zsa-Zsa Eyck; Pieterjan Ginckels – MickeyMinniePlutoHueyLouieDeweyDonaldGoofySacramento

Gisteren sprak ik over een groep jonge honden bij Majke Husstege, waar bij jonge kunstenaars de theorie op een bepaalde manier de kaders bepaald voor de mogelijkheden om de kunst […]

Gisteren sprak ik over een groep jonge honden bij Majke Husstege, waar bij jonge kunstenaars de theorie op een bepaalde manier de kaders bepaald voor de mogelijkheden om de kunst als geheel te bewegen. Bij De Expeditie/Zsa-Zsa Eyck lijkt Pieterjan Ginckels (1982) voor een gedeelte dezelfde problemen te hebben. Wat moet je nog toevoegen aan die enorme hoeveelheid beelden en ideen die de beeldende kunst de afgelopen 2 eeuwen heeft voortgebracht?

In feite maakt hij geen ‘nieuw’ beeld. In een tijd waarin beelden overvloedig zijn toont hij eerder hoe deze zich gedragen in een context. Die context is divers van aard, soms gaat deze om zichzelf (Anspach is een grote weg in de stad waar hij woont) maar vaker algemeen (iPods en verwijzingen naar politiek zoals Vladimir Poetin). Ginckels treft beelden en geeft deze door kleine ingrepen, met comic sans, door beelden te stapelen of door kleine aanpassingen met paint een nieuwe context of betekenis.

Het maken van een nieuw beeld is in zekere zin niet meer nodig. De betekenis van die beelden die er al zijn of zijn geweest, lijkt noodzakelijker. Hoe wordt een idee of een beeld gelezen, wat heeft dat voor gevolgen? Of dat dan ook daadwerkelijk een toevoeging oplevert voor de beeldende kunst is weer een ander verhaal.

Het stapelen van 250 beelden, die je niet ziet, geeft het idee dat het ieder beeld kan zijn. We zien uiteindelijk slechts flarden, en flarden van een beeld is ook een flard aan betekenis. Maar een gevaar is wel, het is slechts een flard van een toevoeging. De snelheid van de toevoeging is hardlopen en soms ook doodlopen.

Janpieter Ginckels overzicht

Janpieter Ginckels overzicht

Janpieter Ginckels - ROBTF - 103x73cm C-Print op dibond

Janpieter Ginckels – ROBTF – 103x73cm C-Print op dibond

Pieterjan Ginckels - Longestpasswordever- 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels – Longestpasswordever- 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels - Longestpasswordever- 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas (detail)

Pieterjan Ginckels – Longestpasswordever- 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas (detail)

Pieterjan Ginckels - Always & Awlwalayyss & Awlwalayyssx & Awlwalayyssxxx - 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels – Always & Awlwalayyss & Awlwalayyssx & Awlwalayyssxxx – 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels - Always - 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders  en plexiglas

Pieterjan Ginckels – Always – 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels - Vladimir Gangsta - 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels – Vladimir Gangsta – 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels - Fallout Farm III - 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels – Fallout Farm III – 22x28x6cm 250 Offset prints, kabelbinders en plexiglas

Pieterjan Ginckels - SKINS - 72x240x9cm Diverse plaatmaterialen en foam

Pieterjan Ginckels – SKINS – 72x240x9cm Diverse plaatmaterialen en foam

Pieterjan Ginckels - Into The Wild iPod - 46x64cm C-Print op dibond

Pieterjan Ginckels – Into The Wild iPod – 46x64cm C-Print op dibond

Pieterjan Ginckels - BLVD - 73x103cm C-Print op dibond

Pieterjan Ginckels – BLVD – 73x103cm C-Print op dibond

Pieterjan Ginckels - BLVD - 73x103cm C-Print op dibond (detail)

Pieterjan Ginckels – BLVD – 73x103cm C-Print op dibond (detail)

De tentoonstelling van Pieterjan Ginckels is nog te zien tot en met 22 februari bij Galerie De Expeditie/Zsa Zsa Eyck.