Eindexamen Expositie; Artez Zwolle (inzending Bart Kok)

[Omdat het dit jaar niet mogelijk was zelf alle eindexposities af te gaan, heeft Bart Kok voor ons er twee ingestuurd waarvan dit de eerste is. Dank je wel Bart voor […]

[Omdat het dit jaar niet mogelijk was zelf alle eindexposities af te gaan, heeft Bart Kok voor ons er twee ingestuurd waarvan dit de eerste is. Dank je wel Bart voor de enorme hoeveelheid foto’s en de tekst.]

Na even zoeken omdat ik mijn routebeschrijving vergeten was kwam ik aan bij het gebouw van Artez Zwolle. Wat mij opviel bij binnenkomst was dat het nog niet erg druk was en dat was op zich fijn om te fotograferen. De expositie van de afdeling ‘fine arts’ besloeg twee gangen op verschillende verdiepingen. Iedere afgestudeerde had een eigen ruimte die bestond uit 1 of  2 kleine kamertjes. Wat mij opviel is dat sommige ruimtes nog aardig rommelig waren en slecht afgewerkt, stoelen in de hoeken, materialen op de grond en de scripties die bij de meeste studenten lagen hadden wat netter gepresenteerd mogen worden. Ook vond ik de meeste ruimtes te donker en te klein waardoor veel werk niet goed tot zijn recht kwam en tevens moeilijk te fotograferen was. Zelfs hingen in een ruimte schilderijen scheef, daar gaan echt mijn tenen van krommen. Niet wat ik verwacht van een eindexpositie. Studenten die ik tegenkwam in de gang wisten mij te vertellen dat om 5 uur de officiële opening zou zijn en dat daardoor nog weinig studenten aanwezig waren. Ik miste wel studenten omdat bepaald werk echt verdere uitleg nodig had. Ik vond het werk redelijk wisselvallig en eerlijk gezegd was er voor mij geen werk bij waarvan ik echt onder de indruk was. Dat betekent echter niet dat er geen interessant werk aanwezig was.

Aafke Ytsma

Voor Aafke Ytsma is schilderen een zoektocht naar een beeld dat in harmonie is met haar indruk. Haar onderwerpen zijn de dingen die ze in het dagelijks leven tegenkomt. Leuk geschilderd werk, maar ik vind het moeilijk om dieper tot een kern van het werk te komen. Het heeft nogal een hoog dagboekgehalte.

Aafke Ytsma

Aafke Ytsma

Aafke Ytsma

Aafke Ytsma

Aafke Ytsma

Aafke Ytsma

Christiaan Schuinder

Bij Christiaan Schuinder zie je gelijk dat hij een man van de materialen is. Iemand die verknocht is aan het ambachtelijke aspect van het werk. Vooral het grote sculptuur in het midden van de ruimte oogt lekker wanneer je er omheen loopt. Door de houten constructie waar het werk op rust lijkt het werk minder zwaar en is het in harmonie met het zachte oppervlak.

Christiaan Schuinder

Christiaan Schuinder

Christiaan Schuinder

Christiaan Schuinder

Christiaan Schuinder

Christiaan Schuinder

Danielle Overvoorde

Danielle Overvoorde Haalt haar inspiratie uit de architectuur. Door middel van lijnen en vlakken ontstaan er ruimtelijke voorstellingen. Vooral de twee kleine ingelijste werkjes vond ik mooi en deden mij denken aan werk van Roger raveel die ook door middel van overlappende lijnen altijd een ontzettende picturale ruimte wist te creëren.

Daniele Overvoorde

Danielle Overvoorde

Daniele Overvoorde

Danielle Overvoorde

Daniele Overvoorde

Danielle Overvoorde

Daniele Overvoorde (detail)

Danielle Overvoorde (detail)

Inge Westerhof

Het werk van Inge Westerhof  sprong er voor mij toch wel met kop en schouders bovenuit. Mooie grote heldere, desolate (Nederlandse) landschappen. Naast dat het landschappen zijn voel ik bij haar ook een zoektocht hoe ze het landschap nog naar haar hand kan zetten binnen de hedendaagse schilderkunst en dit maakt het werk extra sterk.

Inge Westerhoef

Inge Westerhof

Inge Westerhoef

Inge Westerhof

Inge Westerhoef

Inge Westerhof

Inge Westerhoef

Inge Westerhof

Wietske Dijkstra

De schilderwerkjes van Wietske Dijkstra zijn zacht van toon en aard. Het oogt heel eerlijk en oprecht en ik was er redelijk door gecharmeerd. Aan haar artist statement mag ze echter nog wel werken want die vond ik vaag en onbegrijpelijk.

Wietske Dijkstra

Wietske Dijkstra

Wietske Dijkstra

Wietske Dijkstra

Wietske Dijkstra

Wietske Dijkstra

Wietske Dijkstra

Wietske Dijkstra

Meynou Jacobs

Meynou Jacobs ziet haar aquarellen als een soort dagboek waarin ze haar gevoelens en belevingen kwijt kan.

Meynou Jacobs

Meynou Jacobs

Meynou Jacobs

Meynou Jacobs

Meynou Jacobs

Meynou Jacobs

Lisanne Kuijk

Met Lisanne Kuijk heb ik wel even kunnen spreken. Zij liet een aantal grote potloodtekeningen zien en had een tv staan waar ze eerder gemaakt werk liet zien van honderden origamiwerken in een ruimte. Ze omschrijft haar werk als meditatief en natuurlijk en dit zie ik er ook wel in terug. Ze mag van mij met haar tekeningen echter nog wel wat meer het uiterste op zoeken, het oogt nu soms nog wat te lief.

Lisanne Kuijk

Lisanne Kuijk

Lisanne Kuijk

Lisanne Kuijk

Lisanne Kuijk (detail)

Lisanne Kuijk (detail)

Lisanne Kuijk

Lisanne Kuijk

[En hier alle foto’s inclusief waar Bart geen verdere beschrijving voor had…]