Dat het Bonnefantenmuseum een ‘collectieopstelling’ doet klinkt niet echt heel spannend. Toch, wie daar bedacht heeft om een Robert Ryman in een lege zaal te hangen en in de zaal ernaast een even zo goed witte Franz West weet mij dan toch enorm te verrassen. En dan een fantastische installatie van Knoebel. Of Han van Wetering die als kunstenaar zijn eigen werk mag combineren met werk uit de collectie. Of die werken van Rene Daniels waarvan enkele me totaal onbekend voorkomen.
Dat zouden meer musea moeten doen, laten zien wat er nu eigenlijk in die collecties zit behalve de usual suspects.
@Hans, zou je me kunnen zeggen wat je precies nietszeggend vind? Of bedoel je dat je alles nietszeggend vind (wat op zich even verwonderlijk is gezien de breedte van de selectie hedendaags werk).
Ben het met je eens Niek. De kunst mondialiseert en we kijken met zijn allen naar een -relatief kleine- groep kunstenaars die internationale faam genieten. Met als gevolg dat musea block-buster exposities organiseren waar je over de hoofden kunt lopen. De eigen collecties en regionale musea zijn de verliezers. Kijk naar het Stedelijk, (Block buster) Matisse trekt volle zalen, maar in de zalen met de eigen collectie van het museum is het een oase van rust… (wat eigenlijk wel prettig is 🙂 ).
Moeten musea in die wedloop meegaan? Nee, vind ik, onze musea hebben veel prachtige kunst die in depots staat te verpieteren en zelden of nooit een museumzaal ziet. Musea moeten een lans breken voor de eigen collecties. Concurreren in de mondialisering is uiteindelijk een doodlopende weg.
@Paultvoors,
Bij het Stedelijk ben ik nog niet geweest maar zit wel in de planning. Blockbusters zijn op zich niet erg, en in het geval van Matisse vanuit de collectie ontstaan.
Maar ik ben het wel met je eens dat de wedloop van actualiteit en internationaliteit redelijk betrekkelijk zijn (zoals ook bleek uit aangehaalde onderzoek). Het zou goed zijn als musea hun eigen beleid en collectie als startpunt zouden hergebruiken en zo ieder tot hun eigen noodzaak komen. Dat hoeft niet per se in de vorm van collectiepresentaties. Zo had Bonnefanten eerder Bernaut Smilde als gastcurator en kunstenaar waar zijn werk gecombineerd werd met werken uit de collectie. Leek me een goede 1+1=3
Het Rijksmuseum (over block busters gesproken) gaat spannende uitwisselingen organiseren met 3 regionale musea. Wim Pijbes voelt een verantwoordelijkheid naar alle NL musea, stond in Trouw.
Wat een verzameling nietszeggends op een rij.
@Hans, zou je me kunnen zeggen wat je precies nietszeggend vind? Of bedoel je dat je alles nietszeggend vind (wat op zich even verwonderlijk is gezien de breedte van de selectie hedendaags werk).
Ben het met je eens Niek. De kunst mondialiseert en we kijken met zijn allen naar een -relatief kleine- groep kunstenaars die internationale faam genieten. Met als gevolg dat musea block-buster exposities organiseren waar je over de hoofden kunt lopen. De eigen collecties en regionale musea zijn de verliezers. Kijk naar het Stedelijk, (Block buster) Matisse trekt volle zalen, maar in de zalen met de eigen collectie van het museum is het een oase van rust… (wat eigenlijk wel prettig is 🙂 ).
Moeten musea in die wedloop meegaan? Nee, vind ik, onze musea hebben veel prachtige kunst die in depots staat te verpieteren en zelden of nooit een museumzaal ziet. Musea moeten een lans breken voor de eigen collecties. Concurreren in de mondialisering is uiteindelijk een doodlopende weg.
@Paultvoors,
Bij het Stedelijk ben ik nog niet geweest maar zit wel in de planning. Blockbusters zijn op zich niet erg, en in het geval van Matisse vanuit de collectie ontstaan.
Maar ik ben het wel met je eens dat de wedloop van actualiteit en internationaliteit redelijk betrekkelijk zijn (zoals ook bleek uit aangehaalde onderzoek). Het zou goed zijn als musea hun eigen beleid en collectie als startpunt zouden hergebruiken en zo ieder tot hun eigen noodzaak komen. Dat hoeft niet per se in de vorm van collectiepresentaties. Zo had Bonnefanten eerder Bernaut Smilde als gastcurator en kunstenaar waar zijn werk gecombineerd werd met werken uit de collectie. Leek me een goede 1+1=3
Het Rijksmuseum (over block busters gesproken) gaat spannende uitwisselingen organiseren met 3 regionale musea. Wim Pijbes voelt een verantwoordelijkheid naar alle NL musea, stond in Trouw.