Bonnefantenmuseum; Berndnaut Smilde – Kammerspiele

Als schilder heb je er niet zo veel last van, dat blijven toch unica. Maar stel dat je een beeld hebt waarmee je eensklaps wereldberoemd wordt, hoe ver kun je […]

Als schilder heb je er niet zo veel last van, dat blijven toch unica. Maar stel dat je een beeld hebt waarmee je eensklaps wereldberoemd wordt, hoe ver kun je dat uitmelken? Hoeveel versies, varianten en oplage kun je maken zonder dat het te veel een strikt financiële aangelegenheid wordt of een overexposure van hetzelfde waardoor niemand meer weet dat je ook andere dingen kunt. Een luxepositie als je dat betreft, maar wat dan? Denkt Marlene Dumas soms ook niet na de zoveelste aquarel zwart-wit portret dat het wel eens welletjes is geweest? Ik denk het wel. Maar als je continue gevraagd wordt voor dat ene trucje, wat dan?

“Die jongen van die wolk” heeft waarschijnlijk dat luxeprobleem. De eerste versie maakte hij op schaal bij Probe in oktober 2010 (zie hier bij de eerste editie van Zomerexpo) en toen de grotere versie bij HotelMariakapel in 2011 viral ging ging het snel met zijn werk. Maar ja, nu wordt hij dus steeds overal gevraagd voor die wolk. Dat zal financieel handig zijn, hoevaak kun je geld verdienen met gebakken lucht?
Aan de andere kant, je wilt niet de rest van je leven bekend staan als “die jongen van die wolk”. Want ook Berndnaut Smilde (1978) maakt ook ander werk…

Bij Bonnefanten vonden ze dat klaarblijkelijk ook en vroegen hem zijn eigen werk te combineren met dat uit de collectie van het museum. “Maar waar is die wolk dan?” Behalve een foto ervan was er geen wolk, wel ander werk. Smilde maakt er een mooie tentoonstelling van met niet voor de hand liggende kunstenaars zoals Tuerlickx en Mario Merz. Wat wel opvalt is dat het op enkele werken na zaalvullende installaties zijn. Dat het werk van Smilde centraal staat is duidelijk te merken aan de frequentie, maar past verder wel bij het geheel wat veelal relaties legt tussen natuurkundige of geschiedkundige verschijningen. Dat laatste woord is heel evident van belang, het blijven beelden die zichzelf dragen.

Een luchtige tentoonstelling. (Pun intended)

Berndnaut Smilde - Bored Art - Lambdaprint 2009

Berndnaut Smilde – Bored Art – Lambdaprint 2009

Mario Merz - La Nature e l'Arte del Numero - Metaal, natuursteen, klei, neonbuis, takkenbossen, groente en fruit 1976

Mario Merz – La Nature e l’Arte del Numero – Metaal, natuursteen, klei, neonbuis, takkenbossen, groente en fruit 1976

Mario Merz - La Nature e l'Arte del Numero - Metaal, natuursteen, klei, neonbuis, takkenbossen, groente en fruit 1976 (detail)

Mario Merz – La Nature e l’Arte del Numero – Metaal, natuursteen, klei, neonbuis, takkenbossen, groente en fruit 1976 (detail)

Berndnaut Smilde - Cumulus Avenue Ceramique 250 - Plastic model van tentoonstellingsruimte en aerogel 2013

Berndnaut Smilde – Cumulus Avenue Ceramique 250 – Plastic model van tentoonstellingsruimte en aerogel 2013

Berndnaut Smilde - Nimbus Bonnefanten - Digital C-Type print 2013

Berndnaut Smilde – Nimbus Bonnefanten – Digital C-Type print 2013

Jannis Kounellis - Zonder Titel - Diverse materialen 1979

Jannis Kounellis – Zonder Titel – Diverse materialen 1979

Jan Dibbets - Perspectiefcorrectie - Fotografie op doek 1967

Jan Dibbets – Perspectiefcorrectie – Fotografie op doek 1967

Berndnaut Smilde - Until Askeaton has Streetview - Installatie 2009

Berndnaut Smilde – Until Askeaton has Streetview – Installatie 2009

Berndnaut Smilde - Until Askeaton has Streetview - Installatie 2009 (toelichting onderdeel van het werk)

Berndnaut Smilde – Until Askeaton has Streetview – Installatie 2009 (toelichting onderdeel van het werk)

Berndnaut Smilde - Until Askeaton has Streetview - Installatie 2009

Berndnaut Smilde – Until Askeaton has Streetview – Installatie 2009

Rene Daniels - Painting on the Flag - Acrylverf op doek 1986

Rene Daniels – Painting on the Flag – Acrylverf op doek 1986

2 maal niet te fotograferen, Smilde zijn eigen werk (hier betere foto van zijn webite) en de installatie van Tuerlinckx.

Berndnaut Smilde - Unflattened - Fotobehang, prisma en led-lamp 2012

Berndnaut Smilde – Unflattened – Fotobehang, prisma en led-lamp 2012

Joelle Tuerlinckx - A Stretch Museum Scale 1,1, Een voorstel voor het Bonnefantenmuseum, Tentoonstellingszaal 1 - Diverse materialen 2003

Joelle Tuerlinckx – A Stretch Museum Scale 1,1, Een voorstel voor het Bonnefantenmuseum, Tentoonstellingszaal 1 – Diverse materialen 2003

Luciano Fabro - Ogni ordine e contemporaneo d'ogni altro ordini, Quattro modi d'esaminare la facciata dell ss, Redenatore A Venezia - Zeefdruk op papier, gemaroufleerd 1972-1973

Luciano Fabro – Ogni ordine e contemporaneo d’ogni altro ordini, Quattro modi d’esaminare la facciata dell ss, Redenatore A Venezia – Zeefdruk op papier, gemaroufleerd 1972-1973

Luciano Fabro - Prometeo - Marmeren zuilen, landmeetstokken en latten 1986-1987

Luciano Fabro – Prometeo – Marmeren zuilen, landmeetstokken en latten 1986-1987

Michael Krebber - Flaggs (Against Nature) Fout Nights of a Dreamer, The Future Advertisement, Cezanne, M Teste - Textiel 2003

Michael Krebber – Flaggs (Against Nature) Fout Nights of a Dreamer, The Future Advertisement, Cezanne, M Teste – Textiel 2003

Michael Krebber - Flaggs (Against Nature) A Variation on Style, A New Refutation of Time, Regarding other Peoples Pain & Why Queue - Textiel 2003

Michael Krebber – Flaggs (Against Nature) A Variation on Style, A New Refutation of Time, Regarding other Peoples Pain & Why Queue – Textiel 2003

Berndnaut Smilde - Kammerspiele - Karton, fotobehang en tegels 2012-2013

Berndnaut Smilde – Kammerspiele – Karton, fotobehang en tegels 2012-2013

Berndnaut Smilde - Kammerspiele - Karton, fotobehang en tegels 2012-2013

Berndnaut Smilde – Kammerspiele – Karton, fotobehang en tegels 2012-2013

Berndnaut Smilde - Kammerspiele - Karton, fotobehang en tegels 2012-2013 (detail)

Berndnaut Smilde – Kammerspiele – Karton, fotobehang en tegels 2012-2013 (detail)

Deze tentoonstelling is nog tot en met morgen te zien in het Bonnefantenmuseum te Maastricht.