De treurigheid ten top, een museum dat al vijf jaar gesloten is in verband met een verbouwing waarvan nog niet besloten is hoe deze vervolgd zou worden. Mensen die bij sluiting huilend in de zalen stonden, omdat ze wisten dat ze het nooit meer open zouden zien. Ja, de topstukken zijn te zien in het Depot maar dat is toch anders dan de oude museumzalen waar de Mandril van Kokoschka, de Titus aan de lezenaar van Rembrandt, of de werken van Bosch hingen. Het is een schande, waar we als publiek niet veel aan kunnen doen (tenzij je nog een paar miljoen op de bankrekening hebt staan).
Met het idee dat het museum nu 175 bestaat (waarvan de laatste vijf jaar wel erg twijfelachtig zijn geworden) is het nu kort mogelijk om het museum te bezoeken. Het voelt aan als een ruïne bezoeken, nostalgie en sentiment over de stukken van het gebouw die nog herkenbaar zijn. Ooit hingen de muren vol met vensters op andere werkelijkheden, nu vol met gaten.
Daarnaast is er gelukkig geprobeerd er het beste van te maken. Er is ook veel kunst te zien, links en rechts zijn er echo’s van legendarische tentoonstellingen. Daarnaast zijn er werken en ingrepen die een relatie aangaan met de architectuur van het gebouw zoals de muurschilderingen van Freelingwaters (Gijs Frieling en Job Wouters), de werken van Esther Tielemans, de sculpturen van Hans van Houwelingen en ga zo maar door. Het is zowaar een goede tentoonstelling geworden. Toevallig in een museum dat verbouwd wordt, en dat is passend ingezet.
Het is een schande dat het museum al vijf jaar dicht is en dat waarschijnlijk nog lang moet blijven. Ook in Rotterdam zal er een generatie ontstaan aan mensen die geen herinneringen hebben aan het museum zoals dat ook gebeurde met het Rijksmuseum en Stedelijk die jarenlang in de steigers stonden. Het is fijn dat het Boijmans een manier heeft gevonden om toch een zichtbare positie in te nemen in de stad, eentje die recht doet aan het idee van een museum: een presentatie van kunstwerken die verder reikt dan een som van delen. Het is te hopen dat ze ook voor de toekomst manieren vinden om dit te doen.
Een aanrader, al is het maar omdat je weet dat de gebouwen die samen het Boijmans vormen er hopelijk ooit weer prachtig en gevuld uit zullen zien.
Daan den Houter & Adam Norton – Het Overschilderschilderij – Olieverf op doekEsther Tielemans – Only the Echo Remains – Installatie, hout en epoxyharsEsther Tielemans – Only the Echo Remains – Installatie, hout en epoxyharsJeroen Jongeleen – GRID * Seagulls protecting nests, Corona 14 – 7,23minuten VideoGijs Assmann – Vanitas (voor Ton) (I) – Aseemblage met opgezette vogels, koper, gepatineerd bronsRyan Gander – A PHantom of Appropriation – Installatie, glas, electriciteitskabels en transformatorBert Frijns – Sculptuur & Schaal & Dikke Balans – Glas & Andries Copier – Vaas – Glas, loodglas, vrij geblazen loodgles etcChristien Meindertsma – Zachte Piano – Piano, hamerkopen met vilt van wol van Rotterdamse schapen, onderdeel van De Zachte Stad & Thomas Schutte – Grosse Geister (Figur Nr 8) – GietijzerRory Pilgrim – Open – 14,50minuten, Performance met zang, videobewerkingNi Haifeng – Self-Portraits as Part of the Porcelain Export History – Zeven foto’s & Chinees Porselein, selectie uit schenking Dr Elie van RijckevorstelKevin Osepa – Autotomia ku zjeitu – Multimedia installatie, kunststof, audio, textiel, zand en kaurie schelpenKevin Osepa – Autotomia ku zjeitu – Multimedia installatie, kunststof, audio, textiel, zand en kaurie schelpenKevin Osepa – Autotomia ku zjeitu – Multimedia installatie, kunststof, audio, textiel, zand en kaurie schelpenHans van Houwelingen – Homo Ferus – BronsHans van Houwelingen – Homo Ferus – BronsJacoba van Heemskerk – Compositie (blauwe droom) – Glas in loodAndrea Fraser – Museum Highlights; A Gallery Talk – 29minuten, VideoFreelingwaters (Job Wouters & Gijs Frieling) – Craving for Boijmans – MuurschilderingenFreelingwaters (Job Wouters & Gijs Frieling) – Craving for Boijmans – MuurschilderingenFreelingwaters (Job Wouters & Gijs Frieling) – Craving for Boijmans – MuurschilderingenMaria Roosen – Spiegelbeeld – InstallatieBernaud Smilde – 10 sec in ether – Waternevel & Raphael Hefti – Launching Rockets Never Gets Old – glassculptuurMatthew Barney – Cremaster 4; Isle of Man – 42minuten, Video & SculptuurZephyr – Gold – NOC 167 – Bossboy & Seen – Geen Titel – Spuitverf op doekRene Daniels – De Revue Passeren – Olieverf op doekJohannes Langkamp – The Pace of Yellow Lines and Blue Surfaces – Stof, metaal, motor en mechanische elementen & Olafur Eliasson – Notion Motion – Hout, rubber, lampen en waterPeter Greenaway – The Physical Self – Collectiepresentatie aangevuld met mensen in de Bodonzaalmelanie bonajo – When the body says Yes – 41minuten, HDvideo en installatiemelanie bonajo – When the body says Yes – 41minuten, HDvideo en installatieVerhalenhuis Belvedere – Verhalenbar – Verzamelde verhalen van bezoekers, medewerkers en kunstenaarsMark Manders – Dry Clay Head on Concrete Floor – Brons, hout, beton, verf, ijzer, glas en offset op papierAdrianus Klundert – Labyrinth – Textiel en ventilatiemotoren
Laat een reactie achter;